Bardzo często, żeby nie powiedzieć przeważnie, organy drugiej instancji unikają merytorycznego rozstrzygnięcia sprawy, w której uchylają decyzję organu pierwszej instancji na skutek wniesionego odwołania. Dochodzi wówczas do sytuacji, kiedy sprawa przechodzi w tryb tzw. ping-ponga. Jak tego uniknąć?
Kategoria: postępowanie administracyjne
Oczekiwanie na zwrot akt to bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania
Często można spotkać się z sytuacją, że organ administracji biernie oczekuje na zwrot akt sprawy po wydaniu rozstrzygnięcia przez organ drugiej instancji lub sąd administracyjny, w wyniku którego sprawa wraca do organu administracji. Taka praktyka wypełnia przesłanki zarówno dla stwierdzenia bezczynności organu jak i przewlekłości postępowania.
Większa skuteczność w walce z przewlekłością i bezczynnością w postępowaniu administracyjnym
Pierwszego czerwca 2017 r. weszło w życie sporo istotnych zmian w postępowaniu administracyjnym. Zmiany dotyczą między innymi zwalczania przewlekłości postępowania i bezczynności organów administracji, m.in.: 1) zmiana instytucji Zażalenia na PONAGLENIE; 2) zdefiniowanie pojęć „bezczynność” i „przewlekłość”; 3) nowa, szybsza droga zwalczania przewlekłości i/lub bezczynności.
Wzór odwołania od decyzji administracyjnej
Publikujemy wzór odwołania od decyzji administracyjnej z naszym komentarzem i wskazówkami. Łatwiej chyba się nie da.
Przewlekłe prowadzenie postępowania administracyjnego jako rażące naruszenie prawa
Kiedy organ administracji publicznej dopuszcza się przewlekłości postępowania lub bezczynności strona może wnieść zażalenie do organu wyższego stopnia. Rozpatrzenie zażalenia w sposób sprzeczny z oczekiwaniem strony, która wniosła zażalenie, może stanowić podstawę wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (dalej WSA). Rozstrzygając zażalenie (skargę) zarówno organ administracji jak i WSA mają obowiązek orzec czy przewlekłość, względnie bezczynność, miała miejsce z rażącym naruszeniem prawa.