Nasz artykuł opublikowany w kwartalniku „Radca Prawny. Zeszyty Naukowe.” Artykuł przedstawia stanowisko opowiadające się za możliwością (obowiązkiem) badania i kwestionowania przez organy administracji publicznej, rozstrzygających w przedmiocie ustalenia odszkodowania za działki wydzielone pod drogi publiczne, które przeszły na własność jednostki samorządu terytorialnego lub Skarbu Państwa na podstawie art. 98 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami, […]
Kategoria: odszkodowania za działki wywłaszczone pod drogi
Wniosek o odszkodowanie za działkę wydzieloną pod drogę publiczną – WZÓR
Publikujemy wzór wniosku o uzgodnienie odszkodowania w drodze rokowań. To obligatoryjny element procedury ustalenia odszkodowania za działkę, która przeszła na własność jednostki samorządu terytorialnego lub Skarbu Państwa na skutek podziału.
Zaliczka na odszkodowanie za wywłaszczenie nieruchomości pod drogę
W przypadku ustalenia odszkodowania za grunt wywłaszczony na podstawie specustawy drogowej, na wniosek strony, organ ma obowiązek wypłacić 70% ustalonego przez organ I instancji odszkodowania. Również w przypadku odwołania od decyzji.
Odszkodowanie za cały budynek. Nawet wówczas, kiedy tylko w części leży na wywłaszczonej działce.
W przypadku kiedy tylko część budynku leży na działce wydzielonej pod drogę, ustalone przez organ odszkodowanie, powinno uwzględniać wartość całego budynku. Tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny.
Prawidłowość i wiarygodność operatu szacunkowego podlega ocenie organu administracyjnego jak każdy inny dowód.
Część składów sądów administracyjnych, w tym Naczelnego Sądu Administracyjnego, głosi tezę, że operat szacunkowy podlega ocenie wyłącznie pod względem jego logiki i prawidłowości od strony formalnej. Odmawiają one organom administracji oraz sądom kompetencji do oceny operatu pod względem jego zgodności z prawem. Teza taka została jednoznacznie odrzucona przez Trybunał Konstytucyjny.