Artykuły dotyczące prawa administracyjnego i nieruchomości

Operat szacunkowy podlega ocenie jak każdy inny dowód

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w wyroku z 11 grudnia 2024 r. (sygn. II SA/Gd 675/24) przypomniał o istotnym obowiązku organów administracji publicznej w zakresie oceny operatów szacunkowych. Sąd podkreślił, że operat szacunkowy, mimo swojego specjalistycznego charakteru, podlega takiej samej ocenie jak każdy inny dowód w postępowaniu administracyjnym.

Niewłaściwe praktyki organów Lasów Państwowych przy wyłączaniu gruntów z produkcji leśnej

Doświadczenia w postępowaniach dotyczących wyłączenia gruntów z produkcji leśnej wskazują na szereg nieprawidłowości w działaniach Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych oraz Dyrektorów Regionalnych Dyrekcji Lasów Państwowych w zakresie ustalania obowiązków z tytułu wyłączania gruntów leśnych z produkcji. Najpoważniejsze zarzuty dotyczą sposobu ustalania należności i opłat z tytułu wyłączenia.

Wycena nieruchomości: obowiązek dołączenia dokumentów dotyczących nieruchomości przyjętych do porównania

W doktrynie prawa nieruchomości pojawia się pogląd, że rzeczoznawca majątkowy nie jest zobowiązany do załączania do operatu szacunkowego dokumentacji nieruchomości przyjętych do porównania. W ocenie autora teza ta nie znajduje jednak oparcia w aktualnych przepisach prawnych i orzecznictwie, a jej przyjęcie rodziłoby poważne konsekwencje dla przejrzystości procesu wyceny oraz prawa stron do oceny operatu.

Przejście prawa własności nieruchomości wydzielonej pod drogę publiczną na gruncie stosowania art. 98 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami

Artykuł analizuje prawną problematykę przejścia prawa własności nieruchomości wydzielonej pod drogę publiczną na podstawie art. 98 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Autor krytykuje praktykę sądów administracyjnych i organów administracji publicznej, które uzależniają ten skutek od treści decyzji podziałowej lub księgi wieczystej. Wskazuje również, że takie podejście stanowi przykład niedopuszczalnej wykładni prawotwórczej, naruszającej konstytucyjne zasady i ograniczającej prawa właścicieli nieruchomości.

Podział nieruchomości na podstawie warunków zabudowy

W doktrynie prawa administracyjnego spotykany jest pogląd, że w aktualnym stanie prawnym przy braku planu miejscowego podział gruntów rolnych (w tym gruntów dla których ustalono warunki zabudowy) na działki poniżej 0,3000 ha jest możliwy wyjątkowo przy spełnieniu jego przesłanek w nim przedstawionych (powierzchnie sąsiedniej nieruchomości i regulacja granic między sąsiadującymi nieruchomościami). Przyjmuje się, że przepis art. 93 ust. 2a ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (dalej ugn), który zawiera ochronę nieruchomości rolnych przed ich podziałami rozdrabniającymi grunty rolne, ma zastosowanie również do nieruchomości objętych warunkami zabudowy. 
Z poglądem tym nie można się zgodzić z następujących przyczyn.